Logistyka e-commerce z InPost Fulfillment

InPost Fulfillment
InPost Fulfillment w sklepie internetowym. Foto: Materiały prasowe

Usługi logistyczne są często ignorowane w rozważaniach na temat sklepów internetowych. Artykuły czy poradniki zakładania e-sklepu skupiają się zwykle na wyborze platformy e-handlowej, marketingu, pozyskiwaniu klientów i utrzymywaniu więzi z nimi. Jednak jeżeli nie sprzedajesz wyłącznie dóbr cyfrowych, to w którymś momencie musi nastąpić przekazanie fizycznych towarów. Towarów, które trzeba odebrać od producenta lub hurtownika, przechowywać i monitorować w toku operacji magazynowych i wreszcie wysłać do klientów.

Do tego dochodzi jeszcze obsługa zwrotów. Na każdym etapie łańcucha dostaw proces logistyki e-commerce wymaga monitorowania i nakładów na zakup usług logistycznych. Do tego liczne firmy logistyczne mają różne cenniki i różny zakres usług, co wymusza na właścicielach sklepów internetowych konieczność robienia rozeznania rynku. I to nie jednorazowo, bo rynek się zmienia, podobnie jak potrzeby sklepów internetowych, związane chociażby z rozwojem przedsiębiorstwa czy okresowymi pikami sprzedażowymi.

Jednym z rozwiązań tego problemu są usługi logistyczne w modelu fulfillment. Czym jest fulfillment, jakie problemy rozwiązuje i dlaczego najlepiej wybrać fulfillment InPost dowiecie się z poniższego artykułu.

Trudności w obsłudze logistycznej sklepów internetowych

Logistyka, którą muszą sobie zorganizować sklepy internetowe składa się z kilku elementów. Po pierwsze, magazynowanie: trzeba znaleźć i wynająć odpowiednią przestrzeń dla magazynu. Owszem, zaletą e-commerce jest to, że można wybrać tanią lokalizację na obrzeżach małego miasta i wciąż mieć klientów w całym kraju, jednak wciąż jest to skomplikowany proces.

Do magazynu trzeba też zatrudnić pracowników, którzy zajmą się układaniem towarów, monitorowaniem zasobów, kompletowaniem zamówień, pakowaniem paczek. Pracowników tych trzeba też przeszkolić i zachęcić do pozostania w firmie kiedy nabiorą doświadczenia. Zarówno powierzchnia magazynu jak i moce przerobowe pracowników muszę być wystarczające do obsługi większego ruchu w okresie pików sprzedażowych. Logistyka to także, a może nawet przede wszystkim, wysyłka zamówień do klienta docelowego.

W tym celu kierownik e-sklepu musi znaleźć operatora który zaoferuje atrakcyjne ceny usług logistycznych oraz metody dostawy satysfakcjonujące dla klienta. Z operatorem tym trzeba podpisać umowę, którą trzeba monitorować i okresowo przedłużać, za każdym razem upewniając się, że jest wciąż atrakcyjna. Zanim jednak towar pojedzie do klienta to musi zostać spakowany, a więc trzeba zakupić odpowiednie do potrzeb sklepu i oczekiwań klienta materiały opakowaniowe, dbać o utrzymanie ich zapasów i dopilnować żeby zamówienia były prawidłowo pakowane. To także jest logistyka.

Na koniec zostaje obsługa zwrotów: w wielu branżach, w tym w tych najpopularniejszych, jak odzież i obuwie, możliwość darmowego zwrotu staje się już standardem. Jeżeli właściciel sklepu chce zapewnić taką opcję klientom, to musi także zatrudnić firmy logistyczne, które się tym zajmą. To wszystko jest wystarczająco skomplikowane jeżeli potrzeby e-sklepu się nie zmieniają, ale co jeśli nasz biznes rozwija się gwałtownie (jak wiele sklepów internetowych)? Trzeba wtedy znaleźć nową lokalizację dla magazynu i renegocjować wszystkie umowy na usługi logistyczne.

Logistyka w modelu fulfillment

Logistyka w modelu fulfillment polega na tym, że całość operacji magazynowych i łańcucha dostaw przekazuje się w ręce zewnętrznej organizacji. Tak więc towar dostarczany jest do i składowany w magazynach operatora, którego pracownicy zajmują się układanie towaru na półkach, kompletacją, pakowaniem i wysyłką zamówień. W przypadku InPost logistyka w modelu fulfillment obejmie także przesyłkę poprzez sieć kurierską operatora i obsługę zwrotów.

Logistyka w tym modelu jest prostsza, bo zastępuje wszystkie umowy jedną umową z operatorem. Może też być tańsza, ponieważ logistyka dużo korzysta na ekonomii skali. Natomiast doświadczenie pracowników i dopracowane procedury przekładają się na mniejszą ilość błędów i wyższą jakość usług. A kiedy potrzeby sklepu rosną, wystarczy zwiększyć wysokość miesięcznych opłat, żeby zyskać dostęp do dodatkowych mocy przerobowych.

Usługi logistyczne dla sklepów internetowych – dlaczego InPost

Usługi logistyczne dla sklepów internetowych mają za zadanie przede wszystkim zapewnienie skutecznej dostawy towarów do klientów. Tak więc głównym powodem żeby wybrać usługi InPost z zakresu logistyki e-commerce są Paczkomaty®. Raport Gemius za 2021 rok wskazuje na Paczkomaty® jako zarówno najczęściej wybieraną i najbardziej pożądaną metodę wysyłki zamówienia z e-sklepu.

Aż 77% klientów sklepów internetowych deklarowało w badaniach, że najczęściej korzystają z dostawy do Paczkomatu®, a równo połowa wskazała, że korzystają z obsługi przesyłek przez kuriera. Tylko nieco ponad 20% wskazało na dostawę przez listonosza lub odbiór w punkcie odbioru. Podobnie, na pytanie, która metoda przesyłki najbardziej zachęca ich do zamówienia towarów z e-sklepu, 81% klientów odpowiedziało “Dostawa do Paczkomatu® InPost”, a 68% “Dostawa kurierem bezpośrednio do domu/pracy”.

Podobne wyniki przyniosły badania Kantar Polska z kwietnia 2021 roku, w których również większość ankietowanych wskazało na dostawę zamówienia do Paczkomatu®. Oznacza to, że właściwie niewyobrażalne jest prowadzenie poważnego e-sklepu w Polsce bez oferowania obu tych metod dostawy towarów do klienta. Podobnie w przypadku zwrotów, 64% klientów sklepów internetowych preferuje możliwość dokonywania zwrotów poprzez Paczkomat®.

Tak się składa, że InPost podejmie się obsługi obu typów przesyłek i zajmie się obsługą zwrotów w Paczkomatach® poprzez dedykowaną usługę Szybkie Zwroty. Wybór firmy do prowadzenia logistyki, która oferuje i rozwiązania magazynowe i przesyłki w ramach jednej organizacji ma poważne zalety. Po pierwsze, pozwala to operatorowi na obniżenie kosztów, ponieważ nie musi zatrudniać zewnętrznej firmy, która zajmie się obsługą przesyłek. Po drugie, obsługa wszystkich procesów w logistyce w oparciu o zasoby jednej organizacji pozwala na szybsze przekazywanie informacji i unika tarć między pracownika magazynu i kurierami, co wpływa pozytywnie na czas przetwarzania zamówienia i, co za tym idzie, szybkość dostawy oraz pozwala uniknąć błędów.

Nie bez znaczenia jest też to, że obsługujący ogromne wolumeny przesyłek InPost ma ogromne doświadczenie, rozbudowaną bazę logistyczną i dopracowane procedury. Te same rozwiązania, które pozwalają im dostarczać 90% przesyłek do Paczkomatów® już następnego dnia po nadania, przełożą się na pracę magazynu i szybkość przetwarzania zamówień w twoim sklepie. Więcej o obsłudze logistycznej sklepów internetowych przez InPost fulfillment dowiesz się tu: https://inpost.pl/fulfillment


Materiał partnera

Total
0
Shares
Sprawdź także
Total
0
Share