Portal dla przedsiębiorców i właścicieli firm. Aktualności, porady, historie sukcesu.

Czy warto prowadzić bloga firmowego?

czy warto prowadzić bloga firmowego
Czy warto prowadzić bloga firmowego? Foto: Just Stock / Canva.

Coraz większa konkurencja powoduje, że przedsiębiorcy z różnych branż poszukują rozwiązań, które pozwolą im na dotarcie do większej grupy klientów, a jednocześnie nie będą wiązały się ze zbyt wysokimi nakładami finansowymi. Jednym z takich rozwiązań może być blog firmowy, w którym firma może dzielić się wiedzą, a jednocześnie promować swoje usługi lub produkty. Czy warto prowadzić bloga firmowego? Na co zwrócić uwagę i ile kosztuje blog firmowy?

Czy warto prowadzić bloga firmowego?

Na słowo “blog” wiele osób wciąż reaguje lekkim uśmiechem, a w aspekcie prowadzenia poważnego biznesu blog wydaje się być zupełnie zbędny. Niestety, a może raczej na szczęście (dla osób i firm, które postawiły na blogi), jest to zupełnie mylne przekonanie. Dobrze prowadzony blog, na którym sukcesywnie pojawiają się nowe wpisy, może skutkować naprawdę pokaźną liczbą użytkowników / czytelników, którzy chętnie udostępnią dany wpis w swoich mediach społecznościowych. To zaś buduje zasięg, a jak wiadomo, zasięg to … tak, potencjalni klienci.

Największe firmy na świecie już dawno temu zrozumiały, jak duża moc drzemie w content marketingu, jak duże znacznie ma prowadzenie bloga firmowego, na którym firmy te dzielą się swoją wiedzą – nierzadko ekspercką – co pozwala im na budowanie wizerunku “fachowców” i skutkuje zwiększeniem zaufania do brandu.

Profesjonalnie przygotowany blog firmowy prowadzony przez ekspertów z określonej branży pomoże odpowiedzieć na pytania osób, poszukujących odpowiedzi, a niekoniecznie na początku zainteresowanych zakupem jakiejkolwiek usługi czy produktu. To jednak procentuje, ponieważ, gdy czytelnik otrzymuje za darmo wiedzę, zaczyna nabierać zaufania do brandu / marki, co może zaowocować zakupami, gdy będzie poszukiwał już określonego produktu.

Odpowiednia liczba wpisów na blogu firmowym działa także bardzo korzystnie na autorytet danej domeny firmowej, bez względu na to, czy chodzi tu o sklep internetowy, czy pizzerię za rogiem. Wyszukiwarki kochają treści i to właśnie na nich bazuje większość algorytmów. Doskonały przykładem mogą być np. porównywarki kredytów, które same z siebie nie ściągnęłyby tak dużej liczny użytkowników, jakie notują każdego miesiąca, gdyby nie autorzy dodający wysokiej jakości content, odpowiadający na pytania w stylu “Jaki kredyt dla firmy wybrać”.

Ile kosztuje budowa bloga firmowego?

Cena budowy bloga firmowego uzależniona jest od kilku czynników. Zaliczyć do nich można sam system, na którym zostanie postawiony blog firmowy, a także ilość wpisów początkowych, moc serwera czy unikalność szaty graficznej.

Ponad 30 procent wszystkich stron internetowych na świecie bazuje na bezpłatnym systemie CMS (Content Marketing System) o nazwie WordPress. Na niego też tysiące różnych programistów i webdeweloperów zaprojektowało niezliczoną już ilość szablonów graficznych, a instalacja ich jest stosunkowo prosta. Samo przygotowanie bloga firmowego na WordPress może wynieść zatem zarówno zero, jak i kilka tysięcy.

cena budowy bloga firmowego
Cena budowy bloga firmowego uzależniona jest od kilku czynników. Foto: AnyaBerkut/Canva.

Jeśli przedsiębiorca nie ma żadnego doświadczenia w tej materii, lepiej zlecić to agencji content marketingowej, która specjalizuje się w tego typu projektach i do budowy bloga firmowego podejdzie z dużym zaangażowaniem.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na koszt budowy bloga firmowego jest ilość dodatków tzw. pluginów oraz rozwiązań dedykowanych, których oczekuje firma. To już ustalane jest indywidualnie, jednak większość rozwiązań na WordPress jest darmowa.

Jeśli start bloga firmowego ma zostać poprzedzony przygotowaniem kilkunastu lub kilkudziesięciu wpisów, ten koszt także trzeba wziąć pod uwagę. Nie zawsze bowiem firma, która zleca bloga firmowego, chce prowadzić go samodzielnie i dodawanie wpisów zleca agencji content marketingowej lub copywriterom. Ilość wpisów oraz ich tematyka mają bezpośrednie przełożenie na cenę budowy bloga firmowego.

Cena prowadzenia bloga firmowego

Gdy wiemy już, ile kosztuje budowa bloga firmowego, można przejść do ceny jego prowadzenia. To, czy prowadzenie bloga firmowego będzie w ogóle obarczone kosztami, zależy od tego, czy wpisy dodawać będziemy samodzielnie, czy będzie robił to np. nasz pracownik lub zatrudniony do tego copywriter bądź agencja content marketingowa.

Stawki za teksty na bloga firmowego w Polsce zależne są zaś wyłącznie od umiejętności copywritera, ilości i długości tekstów. Za średniej długości (5 tysięcy znaków) wpis o tematyce finansowej, na rynku trzeba zapłacić od 100 do nawet 400 zł, jeśli jest to tekst ekspercki. W przypadku wpisów blogowych lub blogowo-poradnikowych średnia stawka oscyluje w granicach 150-200 zł. Czy to dużo? Jeśli copywriter doskonale porusza się w tematyce finansowej i jest jednocześnie biegły w SEO, wpis ten może procentować przez kilka lat.

cena prowadzenia bloga firmowego
Cena prowadzenia bloga firmowego ustalana jest indywidualnie na podstawie ilości wpisów i tematyki. Foto: Roobcio/Canva.

W przypadku innych branż stawki mogą nieznacznie się różnić, jednak wyciągając medianę za 1000 znaków ze spacjami i uogólniając wpisy pod względem tematycznym, cena może wynosić około 15 złotych. Im dłuższy wpis, tym wyższa cena, a średnia długość wpisu na blogu firmowych to zwykle około 3,5 tys. – 4 tys. znaków. Dobrą praktyką jest używanie minimum 600 słów, jednak nie ma jednoznacznych dowodów, że długi wpis, na pewno pojawi się w wyszukiwarce wyżej od innych.

Czytaj także: Przykłady sklepów WooCommerce 2022

Total
8
Share